سوال های ما و جواب های دکتر شیری

آرشیو سوالات پرسیده شده در کامنت های سایت و وبلاگ دکتر شیری

سوال های ما و جواب های دکتر شیری

آرشیو سوالات پرسیده شده در کامنت های سایت و وبلاگ دکتر شیری

سوال های ما و جواب های دکتر شیری

تقدیـــــــم به دکتر شیری عزیز

طبقه بندی موضوعی
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
نویسندگان
پیوندهای روزانه

92

پنجشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۵ ب.ظ

نود و دومین سری سوال های ما و جواب های دکتر شیری



دکتر بخواهیم روانکاوی فیلم یاد بگیریم کجا باید دوره ببینیم؟ چون بعضی های یونگ کارمیکنن بعضی فروید بعضی لاکان و... باید همه اش را بلد باشی یا یکی دوتاش اکتفا میکینه دکتر چقدر اطلاعات روانکاوی کمه یکم دکتر برامون تو وبلاگ اطلاعات بذارید.مرسی

=====================

دکتر شیری :

روانکاوی شیوه مشترکی است که از فروید آغاز میشود و نئوفرویدین ها و یونگ و آدلر و اریک برن و Melanie Klein, Donald Winnicott ادامه داده اند
در ایران نظریه روابط موضوعی را دکتر تورج مرادی خوب درس میدهند ( انستیتو روانکاوی تهران ) خانم دکتر سوگل اخوان نیز در دانشگاه شهید بهشتی تدریس خوبی داشتند .
درباره نظریه یونگ کلاسی بنده در دانشگاه شهید بهشتی دارم که از ترم بعد دانشجوی روانشناسی و مشاوره میگیرد ( دوره سوم تدریس )

لینک اصلی





استاد روابط موضوعی همون روابط شیObject relation از نظریه های روان پویشیه؟ روان پویشی کوتاه مدت فشردهISTDP آقای دوانلو رو در تهران جایی میشناسید که تدریس کنند؟

=====================

دکتر شیری :

بله . محل درس آقای دوانلو را نمیشناسم

لینک اصلی





آقای دکتر، خانم شما همرشته خودتون هستند؟دکتر هستند؟
میخوام بدونم که آدمهایی از جنسه شما که جامعه اونهارو بیشتر میشناسه و معروفتر هستند برای انتخاب زندگی چه جوری عمل میکنند؟معیار تحصیلات و فرهنگ و خصوصیات شبیه به هم برای شما هم مهمه یا اینکه با دانشی که دارید میتونید فاصله هارو کم کنید؟ و آیا شما انتخاب سنتی (معرفی از طرف کسی)یا به صورتهای دیگه رو پیشنهاد میکنید.آقای دکتر خیلی بدبین شدم .چطور میشه یه دختر خوب و پاک و اصیل رو از بقیه تشخیص داد.دخترهای خوب هستند ولی اونها به دلیل فضای بد بیرون خونه نشینن و ارتباطهای الکی رو به زندگیشون راه نمیدن و کسی نمیبینتشون مثل خواهر خودم.چطور این دخترها آدم خوب نصیبشون بشه .من بیشتر از خودم به فکر خواهر مهربون و معتقدو پاک و زیبای خودم هستم که جلوی روم داره جوونیش تموم میشه.

=====================

دکتر شیری :

من از انتخاب سنتی بارها دفاع کرده ام البته باید کمی تغییر توش داده بشه (modify)
ولی چند نکته رعایتش خوبه
اولا دخترهای خوب ما خوبند برای خودشون، برای مردان خوب بودن یعنی صحبت کردن یعنی درباره پیشرفت و ارامش دو نفره فکر کردن
کمی بیشتر باید به ظاهر و رفتار توجه کرد که جذابیت داشته باشه
همچنین شبکه ارتباطی خوب باید توسط متاهلین و مجردین درست بشه که دوستای خوبشون را معرفی کنند به هم تا بعدا معاشرین خوبشون باشند
خانواده ها نیز باید اگر دختر خوب دارندیا پسر خوب دارند سریع اعلام کنند تا آشنایی ها صورت پذیره
همسر من تحصیلات معمولی دارند...فوق دیپلم در دکوراسیون داخلی و فوق دیپلم در تربیت بدنی و تحمل من را دارد و من نیز با دنیای کاری او و هنرهای منحصر به فردش و زیبایی شناسیش کیف میکنم

لینک اصلی





آقای دکتر یه مطلب گذاشتین( تو تمام نمی شوی تا من هستم) فوق العاده ست مرحبا

ولی من 27 سالمه و هرگز این نگاه و این تفکر زیبا رو ندیدم از آقایون چقدر دیگه باید صبر کنم تا پیداش کنم کسی که اینطوری فکر کنه نه تو فامیل نه دوست و آشنا نه غریبه های به ظاهر آشنا هچکس حتی یه جمله ش به ذهنش خطور نمیکنه ببخشید ولی مردایی که تابه امروز دیدم خود خواه تر از این حرفا هستن کم کم دارم فکر میکنم باید از قله ی توقعام بیام پایین و آقایون رو از رو زمین نگاه کنم .وگرنه مجرد میمونم. اونا علاقه ای به عوض شدن ندارن .

=====================

دکتر شیری :

این طرز نگاه اولا مال همیشه زندگی نیست. تو زندگی روزهای بد هم هست که آدم کم حوصله است...دلش پره...نمیخواد حتی نگاه کنه همدمش را
بعدشم مال زندگی کردنه...بالای 33 سالگیم اینها را در خودم حس کردم
خیلی بالا و پایین شدیم و شاگردی کردیم و خوردیم و زدیم تا کمی از این معرفتها بهمون داده شد مینای گرامی

لینک اصلی





سلام. من جدیدا از یک نفر خوشم اومده. امکان اینکه بهش بگم رو هم ندارم فعلا و موقعیت جور نیست. واقعا گیج و منگم. بدجوری ذهنمو مشغول کرده طوری که از زندگی ساقط شدم. از درس و کار افتادم. نمیتونم تمرکز کنم. البته آدم day dreamer هم هستم. ولی دست خودم نیست. بدجوری داره به درس و کارم لطمه وارد میشه. چکار کنم که کمتر بهش فکر کنم؟ :(

=====================

دکتر شیری :

بهش اعلام کن به هر نحوی که میشه تا تکلیفت معلوم بشه و آدم واقعیه را ببینی نه این رویای متحرک را

لینک اصلی





یه سوالی میخوام بپرسم دوستان عزیز خوشحالم میکنن اگه نظرشون رو برام بنویسن همینطور اقای دکتر..خلاصه می پرسم
یه دختر 25 ساله تحصیل کرده(که قصد ادامه تحصیل هم داره)بااستقلال مالی و خانواده خوب,از نظر ظاهر,اخلاق و رفتار,تایید شده اطرافیان,آیا مناسب هست همچنان خواستگارانش رو برای پیدا کردن موقعیت متناسب تر رد کنه؟آیا زمانش رسیده که از بین خواستگارها یکی رو انتخاب کنه؟مثلا آقایون دیپلم که جذب بازار کار شدن ارزش شناخت بیشتر رو می تونن داشته باشن؟

=====================

دکتر شیری :

یکی دو سال دیگه هم شاید جا داشته باشه ولی موردهای خاص را نباید حروم کنه

لینک اصلی





آیتک جون ایشالا که شوهرت به حس قبلیش برگرده!خدایا حواست به ما دخترا هست میدونم یکم سریعتر این نیمه گمشده ماروبفرست که خِِِِِِِِِِِِیــــــــــــــــــــــــلی دلم میخواد ببینمش
راستی دکتر شیری عزیز سلام
صبح قشنگتون بخیر
شما به نیمه گمشده اعتقاددارید؟همونطور که پائولو کوئیلو ازش حرف میزنه؟

=====================

دکتر شیری :

من به SOUL MATE و نمیه گمشده و ...اعتقاد ندارم. منظورم این نیست که چنین کسی نیست بلکه معتقدم هست اما نمیشینم تا اون را پیدا کنم بعد ازدواج کنم. میرم ازدواج میکنم ( که کردم) و حالش را میبرم و بزرگ میشم و اگر نیمه گمشده ام را دیدم یه فکری میکنم اون موقع ( احتمالا یه بستنی با هم میزنیم و زندگی زناشوییم را با همین بستنی حفظ میکنم ! )

لینک اصلی





سلام آقای دکتر
اگه بدونین من و خواهرم که همیشه به وبلاگتون سر می زنین چقدر تو کف زندگیه شما هستیم!!!!!!!!!!!!!!
برامون جای سوال که با این همه مشغله و سمینار و برنامه های تلویزیونی و دانشگاه و... چطور وقت میکنین مهمونی بدین و مهمون دعوت کنین و سالی چند بار برین مسافرت و مهمتر اینکه انقدر با ذوق باشین و رابطه ی عاطفیتونو حفظ کرده باشبن و به سوالات ما هم جواب بدین؟!!!
آقای دکتر اگه فرمولی یا برنامه ی خاص دارین کاش به ما هم بگین تا مثل شما تو زندگیمون تعادل داشته باشیم
از اینکه انقدر صادقانه به سوالات همه جواب میدین یه دنیا ممنون

=====================

دکتر شیری :

به خواهر سلام برسون مهسان جان و بگو همه ما بالا و پایین شدنهایی دارمی و بناست ویترین تمیزی داشته باشیم. من نیز روزهای سختی با همسرم داشته ایم ولی در مجموع خدا نیز لطف دارد و کمکم میکند . زن من نیز صبوری میکنه....مثل خیلی زنهای این کشور که به ندیدن همسر خود صبوری میکنند

لینک اصلی





آقاى دکتر با اینکه 20 سالمه اما شدم مثل پیرزن هاى 90 ساله فقط غر میزنم زود عصبى میشم و همیشه استرس واضطراب دارم تقریبا ٨ ماه با یه آقاى ٢٨ ساله دوست بودم اما ٣ ماهه که بدون هیچ حرف و توضیحى گذاشت رفت و هیچ خبرى ازش ندارم ((البته منم فقط همون ٣ ماه پیش یه بار بهش زنگ زدم که جواب نداد دیگه تمام)) با اینکه از دستش عصبانیم ناراحتم ........ اما نمیتونم از فکرش بیام بیرون و نه غرورم اجازه میده خودم جلوش کوچیک کنم تو یکى از وبلاگاتون خوندم گفته بودین وقتى بناست رابطه اى تمام شه دیگه کش دارش نکنیم . گاهى با این فکرا که خودم مقصر بودم با رفتارهام به خاطر غرور بى جا و بى محلى هام بوده رفته میخوام اینجورى خودم رو توجیه کنم وسوسه میشم بهش زنگ بزنم اما باز نم... آخه من باید چیکار کنم چه جورى از فکرش بیام بیرون

=====================

دکتر شیری :

بالاخره اگر آدم اشتباهی کرده بهتره صداقت بیرحمانه با خودش داشته باشه که تکرارش نکنه
اگر هم دلتنگی باعث شده آدم گندهای طرف مقابلش را نبینه ، چشمات را باز کن

لینک اصلی





خوش به حال تهرانی ها!
رشته لیسانسم زیست شناسی هست.چون شخصا مطالعه روانشناسی داشتم و علاقه داشتم به این زمینه الان دارم واسه کنکور ارشد روانشناسی میخونم.
جناب دکتر ببخشید این تغییر رشته ها مشکلی ایجاد نمی کنن؟با توجه به اینکه هم علاقه دارم و هم با درک مطالب مشکلی ندارم.به خصوص اینکه بخش های فیزیولوژیک برام خیلی راحته.آخه از شخصی شنیدم که بار علمی این دانشجو ها کم میشه یعنی مطالعات جنبی نمیتونه جایگزین واحدهای دانشگاهی بشه؟
البته حضور در دوره ها خیلی میتونست بهم کمک کنه

=====================

دکتر شیری :

اگر اینقدر علاقه دارید و زمینه شغلی اش براتون مهیاست، خیلی خوبه

لینک اصلی





سلام
من حدود یک سال است که ازدواج کرده ام
از ابتدای ازدواج خانواده من بین همسر من و زن برادرم تفاوت قائل شدند .با توجه به اینکه من هزینه عروسی را خودم متقبل شدم ، همسرم بسیار در هزینه های عروسی صرفه جویی کرد ولی برخلاف ما پدرم هزینه عروسی برادرم را داد همچنین در منسبتهای مختلف از قبیل تولد سالگرد عقد و یا عروسی به برادرم هدایای مختلفی داده شد ولی برای من و همسرم تمامی این تاریخها به فراموشی سپرده شد.همسرم هیچگونه توقع مادی از پدر و مادرم ندارد و فقط میخواهد که آنها این ایام را به یاد داشته و حداقل یک تماس گرفته و یا تبریکی برای ما بفرستند .همه فامیل مراقبند تا کاری نکنند که برادرم و همسرش ناراحت شود و همه بر میل آنها رفتار می کنند ولی در مورد ما متاسفانه اینگونه نیست همچنین برادرم حدود 10 سال است که ازدواج کرده ضمن اینکه در خانه پدرم سکونت دارد کلیه هزینه های زندگی آنها نیز بر دوش پدرم است.من و همسرم با هر گونه برخورد و یا بی احترامی پدر و مادرم در این رابطه مخالفیم ولی معتقدیم باید به آنها بفهمانیم که ما از چه کار آنها در قبال خودمان بدمان می آید و از چه کاری خوشمان می آید ولی نوع برخورد و گفتن آن را نمیدانیم لطفا راهنماییمان کنید.

=====================

دکتر شیری :

چه تحملی دارید خورشید عزیز !
به پدر و مادرتون اعلام کنید خیلی رسمی و بگید از چی ناراحتید و چه توقعی دارید و افتخار کنید به همسر صبورتان

لینک اصلی





اشکم دراومد از این همه احساس...
من خواستم بگم باید قربون اون شوهری رفت که زنگ میزنه می گه عزیزم من به خاطر کارم مجبورم یه ساعت دیرتر بیام...
قربون اون شوهر باید رفت...

=====================

دکتر شیری :

آن کس که گفت برای تو مردم دروغ گفت
من راست گفتم که برای تو زنده ام
شما برای این شوهر زنده بمونید بهتره سعیده خانوم

لینک اصلی





سلام آقای دکتر
متن بسیار زیبا و فوقالعاده ای است درست مثل کلاس هاتون، تدریس شما و از همه مهمتر اخلاق شما. همین که این کامنت های کوچیک رو یه جواب فوق العاده میدین بدون هیچ چشمداشتی. من خودم بدون تعارف و اغراق می گم جوابهایی که گرفتم که با پرداخت کلی حق المشاوره نمیشه گرفت متشکرم.
پیرو بحثهای مقدماتی کلاس شخصیت شناسی یه مورد جالبی پیش اومده. دیروز یکی از دوستان آقایی رو که حالا به لحاظ اجتماعی و غیره کلاس کار بالایی داره معرفی کرد برای امر خیر ما هم گفتیم مشکلی نیست. امروز طرف تماس گرفت گفت کانه شما نمی دونید ایشون می خواد یه جوری که حالا شما متوجه نشوید شما رو ببینه! سلمنا! فکر کنم که نه حتما این آقا به هتایرا خیلیییی اهمیت میده. البته تا هتایرا از دید ایشون چی باشه؟ البته می پذیرم که حتما حتما پسند اولیه مهمه وقتی طرف چهره اولیه فرد رو نپسندیده برای چی وقت بذاره حرف بزنه. خود من سه هفته پیش یه آقایی با مادرش اومدند منزل. از این خواستگارهای تلفنی که یکی معرفی میکنه و کلی دردسرند. وقتی طرف رو دیدم گفتم حیف این هتایرایی که هزینه کردم و ... حال نداشت آدم رو نگاه کنه انگار به زور اومده بود! ولی یه ترسی تو دلم دارم به نظرم برای مردهای این مدلی ظاهر زندگی همسرشون هم مهمه ما زندگی متوسطی داریم. می خوایم خونمون رو بازسازی کنیم و خانواده من اصلا قبول نمی کنند که تا بازسازی اساسی نشده ( دو سال طول میکشه اگه سازنده با ذهنیت مثبت کار خرابی نکنه) بخواهند مبلمان و غیره عوض کنند. حالا طرف هر کی می خواد باشه. من خودم خیلی خجالت می کشم ولی نمی تونم با خانواده ام بجنگم. ما در دلمان می گوییم طرف باید از من خوشش بیاد با مبلمان خونمون که نمی خواد ازدواج کنه ولی در نهایت اصولا این طور موردها منجر به ازدواج نمیشه کفو اقتصادی هم مهمه حالا همین تو وضعیت متوسط. نمی دونم شاید مردهایی که آدم حسابی هستند و کار درست طور دیگری نگاه می کنند. مثلا همسر خواهرم دکترا داره و استاد دانشگاه هست البته خود او هم زندگی متوسطی دارد ولی خب این جنبه اجتماعی جو زدگی براش نیاورده

=====================

دکتر شیری :

من خودم هم طبقه متوسط هستم....خوشبختی بیش از طبقه به اخلاق/ ظاهر/ مهارت عاطفی شما بستگی دارد.
چقدر خوشحال شدم شخصیت شناسی هستید....خیلی سورپریزها براتون هست که میبینید

لینک اصلی





استاد فرمودید که خوشبختی به اخلاق ظاهر و مهارت عاطفی است
استاد ببخشد ظاهر یعنی چه؟
اگر پسر از دختر خیلی خوشگلتر باشه بده؟

=====================

دکتر شیری :

باید دو نفر از هم خوششون بیاد و طوری که خوش آمدنهای بعدی خیلی تاثیری نذاره تو زندگیشون

لینک اصلی




سلام اقای دکتر الان ساعت دو و نیم شبه من دارم با چشمایی خیس اشک واستون پیغام میذارم خسته ام اقای دکتر خیلی خسته ام 20 سالمه دانشجوام وقتی به خودم فکر میکنم خیلی بهم میریزم احساس تنهایی وحشتناکی میکنم وقتی میبینم همه هم سن و سالای من کسیو دارن که واسشون جون میده ولی من چی؟مگه من ادم نیستم؟ احساس ندارم؟حس میکنم واقعا به وجود یکی احتیاج دارم اما... اقای دکتر به هر کی خوبی میکنم فقط پشت هم بدی میبینم دارم خفه میشم خونواده خیلی خوب و فهمیده ای دارم اما فکر میکنم اقتضای سنمه یا شاید من اینجورم که نمیخوام زیاد باهاشون باشم غریبه ها رو ترجیح میدم چی کار کنم؟دارم دیوونه میشم بعضی مسائل خیلی خیلی اذیتم میکنن خودم واسه همه سنگ صبورم و به همه انرژی +میدم خیلی وقتا خیلیا رو خیلی خوب راهنمایی کردم ولی خودم...

=====================

دکتر شیری :
در درجه اول به بقیه انرژی مثبت ندید وقتی باک خودتون خالیه
ثانیا ، معاشرت با غریبه ها باید در تعادل باشه با اشنایان و خانواده تا بقیه بهم نریزند
سوم اینکه همه هم سن و سالای تو کسی را ندارند ...خیلی هاشون چنان روی اهداف زندگی خود مثل درس و مطالعه و پول و ثروت و کار و...متمرکزند که به اینجا ها نمیرسند که دربدر یه پسر باشند باهاشون LOVE بترکونه !
اشکهات را بذار واسه درهای بزرگتر زندگیت
لینک اصلی

  • ۹۳/۱۲/۱۴
  • علی صفایی قشقایی A.GH

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی