سوال های ما و جواب های دکتر شیری

آرشیو سوالات پرسیده شده در کامنت های سایت و وبلاگ دکتر شیری

سوال های ما و جواب های دکتر شیری

آرشیو سوالات پرسیده شده در کامنت های سایت و وبلاگ دکتر شیری

سوال های ما و جواب های دکتر شیری

تقدیـــــــم به دکتر شیری عزیز

طبقه بندی موضوعی
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
نویسندگان
پیوندهای روزانه

25

چهارشنبه, ۱۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴ ب.ظ

بیست و پنجمبن سری سوال های ما و جواب های دکتر شیری





خیلی جالب بود و من هم همین مشکل فیلترینگ سختگیرانه والدینم رو دارم ولی شدید تر از این خانوم ، پدر من یکی از خواستگارای همه چی تموم من رو رد کرد و اجازه نداد بیاد خونه چون خودش رفته و پسره رو دیده ، گفته پسره خیلی آقاست ولی موهاش کم پشته و چند سال دیگه کچل میشه دختره من حیفه!!!!!! آخه اینم شد دلیل؟؟؟؟ !! اصلا شاید من کچل دوست داشته باشم !! نمیدونم چرا فکر میکنه من تا آخر عمرم خواستگار خواهم داشت خودم خیلی دوس دارم ازدواج کنم دوستام همه ازدواج کردن شدیدا احساس تنهایی میکنم ، اما اصلا اجازه نمیده کسی بیاد خونه ! به خدا انقدر همه رو رد میکنه بلد نیستم چیجوری باید تو جلسه خواستگاری برخورد کنم جلسه خواستگاری واسم یک استرس گندست ! میترسم اون موقع که پدرم اجازه بده دیگه کسی نیاد !! ۲۳ ساله

=====================

دکتر شیری :

بهتره باهاشون صحبت کنید تا متوجه بشوند شما با ۱۴ سالگیتون تغییر کرده اید

لینک اصلی



دکتر الان خوبید؟؟

=====================

دکتر شیری :

خوبم بابا...سرکلاس سفر قهرمانی احسان پا شد گفت من سرطان فلان دارم و باهاش جنگیده ام...یاشار بلند شد گفت من و MS با هم همزیستی مسالمت آمیز داریم...اینها باعث میشه دردهام یادم بره خداییش

لینک اصلی





چه قشنگ اما خداییش واقعا منظورش همین بوده؟

=====================

دکتر شیری :

اینکه منظور مولوی چی بوده باید بشینیم پای صحبت خودش ولی در خوانش کتاب یک مولف ، درجه وجودی خواننده نیز مهم است و موثر . شفافیت آینه در نشان دادن زیبایی کسی که مقابل آینه ایستاده موثره دیگه...شما جلوی یه آینه وا میستی حظ میکنی از دیدن خودت و جلوی یه اینه دیگه حس میکنی پیر شده ای...تو که فرقی نکرده ای...این آینه و نور محیط است که تفسیرهای جدیدی به مغز میدهد

لینک اصلی






حالا شما چرا از کتابخانه و کتابهایش فقط اون دختر رو دیدی ؟
من فکر میکردم این فقط خصیصه جوانهای به ظاهر منع شده ما در مملکت خودمون باشه . ولی ظاهرا" هر جا بریم و در فضاهای تماما" باز هم قرار بگیریم باز همینیم که هستیم .
دوست عزیز در هر فرهنگی . هر شکل آدمش پیدا میشه . حالا جایی کمتر و جایی بیشتر .
ما هم ایمان داریم که زیبایی فقط در چهره نیست . همه صورتهای زیبا نامهربان و همه چهره های زشت هم مومن و انسان نیستند .
ما متاسفانه همش بین افراط و تفریط موج میزنیم و موج های هلاک کننده . نگرش ما به فرهنگ ها . به دین . به آدمیان مانند خرسواری کسی هست که یا آنقدر شل سوار میشه و نمیتونه سوار بشه و یا اینقد تند و محکم که آن طرف تر خر پایین میافته . در هر صورت سواری و لذت نیست .
در همین مملکت خودمان هم فراوان آدم داریم که کوچکترین توجه ای به زیبایی ظاهری مقابلش نداره و در سایه تفاهمی عمیق زندگی میکنند .
در همان ممالک اروپایی هم ما فراوان فیلم و شعر و ... میبینیم که زیبایی شرط هست .
ما همیشه میگوییم که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد . زیبایی را دوست داشتن و تلاش در زیبا ماندن هست که جوامع را به تکاپو و به تکامل میرساند .
به نظر من صحنه های زیبای اروپائیان نظم آنهاست . پشتکار آنهاست . قانونمداری آنهاست . اجرای قانون به خاطر رسیدن به نظم آنهاست و این در حالیست که در کشور ما بسیاری از مجریان قانون عقده گشایی میکنند و قانون را در دو جا یک جور پیاده نمیکنند . و این میشود که پایبندی به قوانین اللهی ما هیچگاه نهادینه نمیشود . پیامبر خدا 1400 سال پیش فرموده اند مهریه حق زن بر مرد هست . و مرد باید جوری آنرا پرداخت کند که انگاری دارد رفع تشنگی میکند و هنوز که هنوزه ما سر سفره عقد غلط میکنیم و میفرمائیم که کی داده و کی گرفته ؟!!!!! جل الخالق . کی میخاهیم حقوق دیگران را حقوق خود بدانیم . نمیدانم .
جامعه من اینگونه هم نیست که اینگونه در موردش قضاوت میکنیم .
این توهین به همه ماهاست . من زن دارم . زیبایی چشم نوازی هم ندارد . پدر و مادرش هم خوب باهام تا نکردند . اما با تمام وجود دوستش دارم . وقتی که هر روز با دعاهای او بیدار میشوم .

=====================

دکتر شیری :

اینکه اون دختر را دیده که عیب نیست... خب پسره را هم دیده .نگاهش خیلی متفاوت بوده

لینک اصلی






با اجازه ی اقای دکتر،
دوستان در حال مطالعه ی وبلاگ ها اتفاقی به یه وبلاگ برخوردم که این یکی از مطالبش بود و کامنتهاش نظرم جلب کرد.کامنت کسی به اسم"نقطه"که باعث شد مخم سوت بکشه واقعا براش متاسفم با این کلامش و تفکر!!!که بعید میدونم اصلا فکر کنه.به قول اقای دکتر تعطیل.
بی ارتباط به بحث های ما نیست.پیشنهاد میکنم حتما ببینین.
http://violet.special.ir/1390/01/24/%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87

=====================

دکتر شیری :

رفتم اتفاقا دیدم اون مطلب را و کامنتها را نیز خوندم . اینکه " نقطه" خواسته رو اعصاب همه بره تا دیده بشه که مشخصه..یه سری هستند که پشت میبورد خیلی جرات دارند و دریده مینویسند و درباره شرق و غرب عالم نظر میدهند و بسته به حال جمع (!) به دین یا روشنفکری یا...گیری میدهد تا مطرح بشود. مثل حالی که بهروز پرچونه تو شوی تلویزیونیش به ملت میدهد : لمپنیسم رسانه ای
موضوع بقدری فردی است که نمیدونم چطوری میان عمومی اش میکنند؟ حال و هوای خواندگان اون سایت برای من راهگشاست که درست تر بیندیشم

لینک اصلی





سلام
ممنون از پست خوبتون
به نظر من یک فرهنگ سازی اساسی تو خانواده هایی باید صورت بگیره که ده شصتی ها در اون زندگی می کنن. متاسفانه خانواده های ما ها بین سنت و مدرنیته گیر افتادین. خیلی سخته اکه به یه هانواده بخوای بگی من با یه پسری آشنا شدم و می خواهم به قصد اردواج یه چند ماهی باهاش رابطه داشته باشم، لطفا من و کمک کنید!!!
خوب چون خانواده ها نمی تونن با این قضایا کنار بیان این روابط از خانواده دختر و پسر پنهون می شه و در نهایت به مقاومت شدید خانواده ها منجر می شه که نتیجه ای جز بحران عاطفی برای پسر یا دختر نداره.
حالا این وسط هر چی پسر و دختر این روابط را درک کرده باشن هیچ فایده ای نداره چون درک خانواده ها تا اون اندازه نیست که بتونن این ماجرا رو هضم کنن.
تو رو خدا آقای دکتر شما که دغدغه ی ازدواج جوان ها رو دارین کاری بکنین، حرفی بزنین. اگه وضع به همین شکل پیش بره مسلما جوانهای بیشتری ضربه می خورن و دچار بحرانهای عاطفی می شن. چرا یه بار به جای اینکه برای دانشجو ها کلاس بذارین، برای پدر مادراشون کلاس نمذارین و این حرفا را به اونها هم نمی گین؟ باور کنین اون ها هم از دست ماها به تنگ اومدن و بین ازدواج سنتی که ما رد می کنیم و مدرن که اونها رد می کنن گیر کردن.
تور رو خدا جواب بدین

=====================

دکتر شیری :

 ببینید هدای گرامی ! اینکه نوشته اید "چرا یه بار به جای اینکه برای دانشجو ها کلاس بذارین، برای پدر مادراشون کلاس نمذارین و این حرفا را به اونها هم نمی گین؟ " معنیش اینه که باز من اینور نشسته ام شما یه ور و والدین یه ور دیگه...اینطوری نیست چیدمان این مساله ! یاز یه نفر دیگه نیست که بیاد یه سخنرانی کنه و تحول آغاز بشه. تو بید بگی به پدرت خطر را...من باید بگم...خود شهم باید ببینه تا درک کنه درد را و اینطوری تحول ایجاد میشه. میگه کمهستند والدینی که بحثهای ما را میشنوند؟ خدا شاهده اوها نیز حرفهایی دارد که شنیدنش آسان نیست و بارخه به من گفته اند...
قدم بزرگ میدونی چیه ؟ یه آجر هم تو بذاری ...یه آجر مسوول دولتیه...یه آجر دکتره...تا این بنا استوار بشه وگرنه سیلی که راه افتاده با سلام و صلوات راهش را عوض نمیکنه

لینک اصلی






درود به دکتر شیری روانکاو خوب ایران.
منم دانشجوی رشته روانکاوی ام و دقیقا مثل شما خیلی سینما دوست دارم(در واقع عاشقشم!)
خوشحالم که توی ایران روانکاوانی مثل شما هست هرچند انگشت شمار، توی دانشگاه های ما فروید و یونگ و لاکان مردست.
خوشحال میشم به منم سر بزنید و راهنماییم کنید.
ممنون

=====================

دکتر شیری :

اولا ممنوم از لطفت به من و باید عرض کنم روانکاو کلمه ایست که اطلاق میشود به کسی که حداقل 250- الی 400 ساعت غیر از آموزشهای مدون ، روانکاوی شده باشد و من گرچه آموزش دیده ام در انگلستان و ایران اما تعداد ساعتهای روانکاوی شده ام هنوز به حد استاندارد جهانی نرسیده است. بنابراین واژه روانکاو را نمیتوانم بر خود اطلاق کنم . ولی استفاده از تکنیکهای روانکاوی یکی از مهمترین رویکردهای من به مراجعینم بوده است

لینک اصلی






آقای دکتر ببخشین یه سوال؟البته با اجازه تون.
یعنی کسی که بخواد یک روانکاو بشه باید به این میزان خود اون شخص مورد روانکاوی قرار گرفته باشه؟؟؟یا اینکه به این میزان تجربه ی کار روانکاوی کردن داشته باشه؟

=====================

دکتر شیری :

روانکاوی psychoanalysis یک شیوه بررسی مسائل است چه بیمار چه یک جامعه . مثل تکنیکهای شناخت -رفتاری cognitive behaviour نیز یک شیوه دیگر است . روانکاو کسی است که مورد روانکاوی قرار گرفته باشد و با تکنیکها آشنا باشد( observe+ train) .نظریه فروید و نئوفرویدینها و یونگ و لاکان و object relation ها همه مسیرهای ورود به ناخودآگاه است.

لینک اصلی






با سلام به محضر استاد دانا و توانا جناب دکتر شیری
چقدر خدا رو شاکرم که گنجینه ای چون شما رو به ما روزی کرد که با کلام نغزتون نگاهی با ارتفاع بالاتر و زندگی عمیق تری رو تجربه کنیم.
سپاس،سپاس،سپاس
اما از محضرتون خواهشی دارم؛این مطلب مهمترین دغدغه امروز من و شاید خیلی های دیگه باشه؛میخواستم ازتون درخواست کنم که لطف کنید و با جزئیات بیشتر و ارائه راهکارهای عملی مثل همیشه سراج راه شب تاریکمان باشید.
ارادتمن ودعاگوتان؛رضا
لحظه شمار چشیدن پاسخ شکرینتون هستم.

=====================

دکتر شیری :

من حتما حرفتان را رو چشمم میذارم و در این باره مینویسم
آقا ما کرم شبتاب هم نیستیم...سراج یعنی نبی اکرم. یعنی مسیح یعنی آسید علی آقا قاضی یعنی ایزوتسو...یعنی آن ماری شیمل...یعنی مولوی
من اگر کرم شب تاب باشم خودش خیلی افتخاره

لینک اصلی






اکثر کسایی که اینجا کامنت میزارند گویا دخترند، امیدوارم اکثر خواننده هاتون دختر خانم ها نباشند...این موضوع واقعا خوب نیست، انگار فقط دختر ها تو ایران برای ازدواج مشکل دارند

=====================

دکتر شیری :

خواننده های پسر مطالب من کم نیستند و اتفاقا شهرت من به دفاع از مظلومیت پسرهاست در ایران اما الان فرقی دارد پسر و دختر...همه بچه ها و ما با هم هزینه میدهیم

لینک اصلی






منم همین مشکلات رو دارم لطفا برای رشد و تقویت بالغ درون کتاب و مقاله معرفی کنید
مرسی

=====================

دکتر شیری :

تقویت بالغ درون راستش با خوندن کتاب محقق نمیشود و کار سخت تری است زیرا خود آدم شاید متوجه نشود دارد از کدام بخش خودش استفاده میکند. با این حال مثالهای تامس هریس در کتاب معروفش " ماندن در وضعیت آخر" راهگشا میباشد

لینک اصلی






اولین چیزی که به ذهنم می رسه.:اگه قراره اجاره خونه بده تو این اوضاع ،کافی که نیست هیچی کم که نه اصلا هیچه.اینکه دختر خانم شاغل باشه یا نه هم فرق داره.بعد م اینکه شهر های گوناگون از نظر سطح هزینه های زندگی خب خیلی با هم فرق میکنند باید دید 800 هزار تومان در ماه برای زندگی در چه محیطی تقریبا مناسبه.بعدش با در نظر گرفتن اینا فک کنم بشه گفت این ایراد پدر و مادر منطقی بوده یا نه.ولی در کل که نگاه کنیم واقعا چقدر زندگی کردن از هر نظر سخت شده. هیچی هیچی راحت نیست نه ازدواج نه اشتغال و ...و نه حتی این روزا نفس کشیدن توی این هوا.!!!!!.گاهی ادم واقعا دلش میخواد نباشه.دلش میخواد بگه کات!

=====================

دکتر شیری :

قبل از اینکه تلخیهای زندگی را بقدری تیره ببینیم که همه امیدهای ما را از ما بگیرد لازم است بپذیریم که اساسا زندگی انتخابهای ساده برابر ما قرار نمیدهد یا حداقلش اینست که در مواردی مثل رشته تحصیلی یا ازدواج یا مهاجرت یا نحوه دینداری ، آدمی با انتخابهای متعدد و پیچیدگیهای مختلفی روبروست
در این صورت باید در حد ممکن تقلا کرد نه آنقدر که از خود زندگی آدم باز بماند که نتواند با محبوبش یا رفیق جینگش ، یه چایی بخورد و به ریش دنیا بخندد!
تلاش+ امید + توکل + پوست کلفتی

لینک اصلی






جناب آقای دکتر شیری
با عرض خسته نباشید
من قبلا برای شما نامه ای نوشته بودم ولی تا حالا جوابی نگرفتم ... میدونم که وقت زیادی میبره جواب به نامه ها ...چه خوب میشه که فقط بفرمایید نامه دریافت شد یا نه متشکر میشم

=====================

دکتر شیری :

در مورد این نامه باید نظر والدین را هم شنید ... در هر حال من فکر می کنم شاید در لفافه ی این دلیل دلایل دیگری هم نهفته باشه ... چرا که مثلا پدر مطمئن هست که در دوران دبیرستان یا دانشگاه این دختر لااقل ماهی 500 هزار تومان خرج داشته چطور میتونه در نقش همسر این مبلغ رو به خودش اختصاص بده یا اینکه توان تطابق با این میزان درآمد رو در فرزندش نمی بینه ؟ البته من اینو تأیید نمی کنم که پدر به جای دختر تصمیم بگیرن مگر اینکه به روش تربیت کردن خودشون اعتماد نداشته باشن ... و در جواب دوستی که گفتن مگه خرج دو نفر چقدره ؟! خرج دونفر و جامعه ای که در آن زندگی می کنن کم نیست بخصوص جامعه ما ... تصور کنید در ماه به دو تا مهمانی دعوت بشن یا مراسم روز مادر و پدر و الا به ماشااله مراسم های مختلف که برای کم نیاوردن از فرهنگ غرب به جامعه ما هم اضافه شده ...

لینک اصلی





کمی جواب دادن سخت ولی به هر حالچ
اول جلیقه نجات برمیدارم بعد رادیو و قطب نما ونقشه دریایی و شکلات

=====================

دکتر شیری :

احتمالا شمامیخواهید که فقط تا حد ممکن زنده بمانید. اگر دقت کنید اگر هدف شما زودتر دیده شدن بود ، انتخابهای دیگری میکردید..نه؟

لینک اصلی






من این ها رو گفتم :
جلیقه نجات . قطب نما . نقشه دریایی . ظرف آب 20 لیتری . پاروی یدکی

=====================

دکتر شیری :

به نظر میرسد بلدا یکی دو روزی زنده میماند و قطعا به جهتی پارو خواهد زد و احتمال دیده شدنش زیاد نیست

لینک اصلی





سلام
من اول جلیقه بعد قطبنما بعدرادیو بعد نقشه و اخر شکلاتو برمیدارم

=====================

دکتر شیری :

تشنگی بعد شکلات را میخوای چه کنی؟ حالا تشنگی ناشی از آفتاب و دریازدگی و...که ظاهرا مهم نیست!!!

لینک اصلی





نظرات (۱)

  • یه موجود زنده
  • سلام دکتر شیری.من لیسانس روانشناسی عمومی دارم.آیا رهی برای پروندن لهجه مادری و گفتار سلیس فارسی از طریق روانکاوی وجود داره؟واگه داره یه کم شفافتر توضیح بدید.مرسی
    پاسخ:
    با سلام

    متاسفانه باید خدمتتون عرض کنم که این وبلاگ هیچ گونه ارتباط مستقیمی با دکتر شیری نداره


    برای پرسیدن سوال خود به صورت مستقیم از دکتر شیری میتونید از سامانه پرسش و پاسخ سایت خود دکتر استفاده کنید


                 
                           با تشکر
                      علی صفائی قشقایی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی