سوال های ما و جواب های دکتر شیری

آرشیو سوالات پرسیده شده در کامنت های سایت و وبلاگ دکتر شیری

سوال های ما و جواب های دکتر شیری

آرشیو سوالات پرسیده شده در کامنت های سایت و وبلاگ دکتر شیری

سوال های ما و جواب های دکتر شیری

تقدیـــــــم به دکتر شیری عزیز

طبقه بندی موضوعی
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
نویسندگان
پیوندهای روزانه

88

سه شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹ ب.ظ

هشتاد و هشتمین سری سوال های ما و جواب های دکتر شیری



اقای دکتر من یه سوال دارم خیلی کلی اگه میشه در حد یکی دو تا ادرس دادن جوابم را بدید دکتر چه مدل دوران کودکی میتونه باعث بشه فرد خشم و شرم را تواما با هم احساس کنه و دچار تصوراتی بشه که توانسته تو موقعیت های ناراحت کننده زندگیش انتقام بگیره و مدام این تصورات را نشخوار فکری کنه ؟

=====================

دکتر شیری :

مدل خشونت جسمانی شدید
تحقیرهای شدید مادر یا پدر توسط خودشون یا برون از خودشون

لینک اصلی





سلام دکتر خسته نباشید ازتون دوتا سوال داشتم که امیدوارم بهش جواب بدید
من یه ساله که 4تا دوست خوب دارم که تواین یک سال سعی کردم هیچ کدومشون و از خودم نرنجونم.حتی درباره ی نوع پوششی که دارن حرفی نزدم دوس دارم کسی هم از پوششم (من چادریم) انتقاد نکنه یکی دو هفته ی پیش یکیشون اونقدر انتقاد سریع کرد که حتی فرصت نداد من از خودم شخصییتم دفاع کنم دیگه رابطمو کم کردم یعنی اصلا دوس ندارم دیگه ببینمش.
چون من و با حرف کنایه آمیزش برد زیر سوال فرصت نشد حرفم و بزنم.
من قبل از این هر کاری از دستم بر می اومدبراشون می کردم بدون هیچ خواسته ای
اما ازاون به بعد دیگه هیچ کاری براشون نکردم ولی عذاب وجدان گرفتم نمی دونم کارم درسته یانه؟لطفا کمکم کنید
دکتر به نظرتون آدما باید خوب باشن یا کاری به کار افراد دیگه نداشته باشن؟؟
ممنون از لطفتون

=====================

دکتر شیری :

رفتار خوبی نکرده اد با شما
با دویتان مروت با دشمنان مدارا

لینک اصلی





اقای دکتر من گیج شدم لطفا راهنمایی بفرمایید من دانشجوی روانشناسی عمومیم سر کلاس یه استاد میگه این شرم و خجالت یک احساس زائد و سبب خیلی مشکلات یکی میگه یکمش خوبه اما بعضی از استید میگن اصلا خوب نیست من دیگه موندم بالاخره خوبه بد ما هم موندیم

=====================

دکتر شیری :

بابک عزیز
خود خجالت قابل بحث نیست. کی داره خجالت میکشه در کدام موقعیت زندگیش؟
اگر من در رستوران بابت غذای شور بی کیفیت نمیتوانم اعتراضی ساده بکنم ، مشکل است ولی گاهی در مقام دل دادگی باید حیا ورزید و سکوتهایی را تجربه کرد

لینک اصلی





من شدیدا آدم رُکی هستم و خیلی راحت "نه" میگم. وقتی هم میبینم طرف ناراحت میشه با لبخند میگم سعی کن ناراحت نشی از دستم. هیچ وقت هم دوستام رو به این خاطر از دست ندادم چون سعی کردم خیلی منطقی قانعشون کنم که وقتی میگم نه اصرار نکنن باز. دیگه منو شناختن. اما بعضی اوقات این رفتارم باعث میشه هر چی تو سرم میگذره رو بیان کنم. خیلی رک و راست برمیگردم به طرف میگم که چی در موردش فکر میکنم. این تنها موردیه که این رفتار جراتمندانه اذیتم میکنه. چون بعضی اوقات بعدش عذاب وجدان میگیرم. کمی بخاطر اینکه طرف ناراحت شده باشه اما بیشتر بخاطر خراب شدن وجهه م!:( مخصوصا در برخوردهای اولیه با آقایون. بنظرتون چه کار کنم؟

=====================

دکتر شیری :

رک بودن معمولا اصطلاح رایج افراد تهاجمی است . در فرم بالغانه نیازی به خودخوری بعد و قبلش ندارید

لینک اصلی





سلام دکتر . کاش این مطلب رو چند روز پیش خونده بودم . هفته پیش بد جوری سرماخورده بودم و بر خلاف همیشه که خودم میشم دکتر خودم به اصرار مادرم رفتیم مطب یه آقای دکتر . جاتون خالی ایشون با اینکه روی تابلوشون با خط درشت نوشته بودن ( پزشک عمومی )اما تا حال زار منو دیدن یه دفعه تبدیل شدن به روانشناس . نمی دونم چرا با وجود علایم خیلی تابلو توی چهرم که داد میزد سرماخوردم ایشون تشخیص دادن که من افسردگی شدید گرفتم و کودک درونم لج کرده و ... حالا تجسم کنید من چه حرصی می خوردم وقتی دکتر محترم به جای تجویز آمپی سیلین و قرص سرماخوردگی برام از خنده درمانی و یوگا و اینجور چیزا حرف زدن . جالبش اینجا بود که آخر سر وقتی ازم رشته تحصیلیم رو پرسیدن و منم با یه خشم که به زور کنترلش کرده بودم گفتم سال آخر روانشناسی عمومی ، با یه لبخند که معنی جز تحقیر نداشت گفتن : روانشناسی هم شد رشته ؟ واسه همینه که افسردگی گرفتی دیگه . همتون آخرش... میشین !!! ( شرمنده دکتر این لفظشون خیلی بی ادبی بود به ساحت مقدس شما واسه همین ننوشتم )
دکتر خدا وکیلی حق اینجور آداما برخورد پرخاشگرانه اس دیگه

=====================

دکتر شیری :

میشد خیلی بالغانه بهشون بگید " لطفا در حوزه حرفه ای خود بمانید و درباره مسائل روانشناختی من نظری ندهید " اینطوری خودش را جمع و جور میکرد و حرمت هر دوتون محفوظ میماند

لینک اصلی





سلام دکتر گرامی
خط به خط نوشته تون رو بارها خوندم. لذت بردم. دکتر من به خاطر حفظ رابطه با همسرم و در واقع حفظ زندگیم همیشه رفتار منفعلانه داشتم. خودم هم از این موضوع آگاهم. ایشون هم در مقابل شخصیت پرخاشگرانه دارند کلا. حالا من یه خشم درونی دارم که تموم نمیشه. هرچقدر بهم محبت میکنه فایده نداره. دارم سعی می کنم کم کم خودم باشم ولی خاطرات آونقدر آزارم میده که میترسم یه روز چمدونمو ببندم و برم با یه عالمه عقده درونی.........میدونید دکتر درسته که من هم گناهکار بودم که منفعلانه رفتار کردم ولی خودتون حتما بهتر میدونید رفتار بالغانه داشتن با یه آدم همیشه پرخاشگر خیلی همت و تلاش می خواد. اونم کسی مثل همسر که خیلی بهت نزدیکه

=====================

دکتر شیری :

رفتار ژر جرات پاداش عمیقی به آدم میدهد به وی}ه وقتی یکی دو ماه بگذره بقیه حواسشون جمع میشه و تصویر جدیدی از ما پیدا میکنند

لینک اصلی





سلام؛آقای دکتر ممنون میشوم اگر راه کنار آمدن با احساس سرخوردگی و قربانی شدن بعلت رفتار منفعلانه را مختصری توضیح دهید

=====================

دکتر شیری :

مهسای گرامی
کتاب نفیسی از وین دایر ترجمه شده به نام چگونه شخصیت سالمتر بیابیم که در 3 فصل اولش به نیکی در این باره راهکار داده شده است

لینک اصلی





سلام آقای دکتر
خانم مشاوری هستند تشریف میارند اداره ما مهارتهای زندگی تدریس می کنند. مبحث آذرماه ایشون راجع به همین رفتار جرات مندانه بود. برای بنده که نه گفتن ته ته همه سختی های دنیاست( البته با مطالعه کتاب پیام ها و مشاوره خیلی بهتر شده) الان با تمرین هایی که می کنم خیلی خوب شدم. قبلا وقتی می خواستم یه کاری رو که دیر انجام میشد یا مشکلی داشت توضیح بدم با طرف تماس بگیرم و غیره باید صد بار عذر می خواستم کلی اعصابم بهم می ریخت ولی الان نه طول میشکه بگم ولی می گم محکم و مودبانه و واقعی. از نتیجه ای که می گیرم خیلی راضی هستم. فقط یک نکته هست آقای دکتر! این رفتارهای چند ساله بنده در محیط کار دو تا ذهنیت
برای همکاران محترم ایجاد کرده است یک گروه اندک که حالا ابراز لطف هم دارند فکر می کنند من آدم رئوفی هستم و قلب مهربان من باعث شده که اینگونه کار کنم و گروه دیگر این اندیشه را دارند که من آدم ترسو و ضعیفی هستم که قدرت دفاع از خودم رو ندارم و زیر بار حرف زور می روم.به نظرم یه گروه سومی هم هستند که هنوز نتونستند علت رفتار ما رو کشف کنند! حالا به چه دردشون می خوره نمی دونم! مدیر سابقمون به یکی از همکاران پیغام داده بود فلانی هیچ وقت مدیر خوبی نمیشه همون کارشناس می مونه چون فقط باید بهش دستور بدهند بگه چشم. خدا وکیلی 5 سال شبانه روز برای دفترش جان کندیم و پوست انداختیم آخرش پیام داده شما آدم توسری خوری بودی. خب اگر کارهایی که می گفت انجام نمی دادیم مثل دیگرانی که بودند اخراج می کردند. البته ما عرت نفس رو به خاطر کار لگد مال نکردیم و فقط کار اداره را انجام دادیم حالا یه ذره بیشتر مابه گذاشتن مساوی با توسری خوردن است!؟ هل جزا الاحسان الا الاحسان؟؟؟
حالا اگر شما در یک محیط نیمه نظامی کار کنید و باید اوامر ونواهی مسئولین رو توجه کنید یعنی توسری خور بودن؟ گاهی آدم از بعضی امور و مسایل در حیرت فرو می رود

=====================

دکتر شیری :

وقتی بالغانه اطاعت کنید ، بقیه حس احترام به شما پیدا میکنند

لینک اصلی





من و دوستم امسال تصمیم گرفتیم که یه همچین رفتاری که حالا فهمیدم اسمش جراتمندانه است داشته باشیم به هم قول دادیم و خیلی خوب بود خیلی سعی کردیم سخت بود ولی شدنی .
امیدوارم که بتونیم هر روز بهتر باشیم

=====================

دکتر شیری :

خوبه نسیم خانوم...6 هفته مداومت داشته باشید

لینک اصلی


  • ۹۳/۱۲/۱۲
  • علی صفایی قشقایی A.GH

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی